דיווחים בסוריה: ישראל תקפה באזור חאלב; ממשל ביידן בוחן הקמת כוח משמר שלום פלשתיני בעזה

מוקדם יותר דווח על שני פצועים בתקיפה ישראלית על "חוות" באזור סייד זייב בדרום דמשק, הנחשב למעוז איראני בבירה • רכב עם ארבעה מטעני צינור אותר בחומש • כוחות צה"ל ממשיכים במרדף אחר המחבל שביצע פיגוע הירי בבקעה הירדן

הפגיעה בשלומי, 28 במרץ // שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות היוצרים

היום ה-174 למלחמה: דובר צה"ל הודיע הערב (חמישי) כי ראש מערך היצור של חמאס, ראא'ד ת'אבת, שנחשב מספר 10 בארגון חוסל בשיפא. ב"פוליטיקו" דווח כי בכירים בממשל ביידן מקיימים שיחות על "היום שאחרי" ומציעים מימון להצבת כוח בינלואמי או כוח שמירת שלום פלשתיני. בסוריה מדווחים על שני אזרחים פצועים בתקיפה בדמשק.

 

עדכונים שוטפים

01:49: דיווחים בסוריה: התקיפה הישראלית בחאלב כוונה בין היתר למפעלים של התעשייה הביטחונית במשטר אסד. עוד דווח כי הותקף חלק ממרכז מחקר מדעי באזור חאלב.

01:15: כלי תקשורת ערביים דיווחו הלילה (אור ליום שישי) על תקיפה ישראלית באזור חאלב שבצפון סוריה. על פי תחנת רדיו מקורבת למשטר אסד, מערכות ההגנה האווירית הופעלו כנגד טילים, ששוגרו למטרות בסביבת העיר.

באופוזיציה הסורית דווח על פיצוצים באזור נמל התעופה של חאלב. מדובר בתקיפה השנייה ביממה האחרונה. אחר הצהריים בחמישי, דווח בסוריה כי ישראל תקפה ברובע סיידה א-זיינב בדמשק נגד מבנה של המיליציות הפרו-איראניות. בתקיפה נפצעו לפי משטר אסד שני אזרחים. (שחר קליימן)

01:04: דיווחים בסוריה: ישראל תקפה באזור חאלב.

23:53: ירדן: אלפי מפגינים יצאו בתום סעודת האיפטר לעבר שגרירות ישראל בעמאן, כשהם חמושים באבוקות ודגלי פלשתין. מדובר בלילה החמישי ברציפות שהתמונות הללו מגיעות מבירת ירדן. 

22:32: דיווחים פלשתיניים: בתקיפה על בית במרחב חאן יונס נהרגו 12 איש.

22:00: על רקע המתיחות בין השניים: הערב ייפגשו נתניהו וגלנט.

21:54: לאחר ההודעה על הביטול: ראש הממשלה מכנס בשעה זו את הקבינט המדיני-ביטחוני, בלשכת רה"מ בירושלים.

הקבינט המדיני-ביטחוני, היום, צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ

21:52: בכיר חמאס מוחמד נזאל הנמצא בחו"ל התייחס למשבר במגעים על עסקת חטופים בדוחא. "אני יכול להגיד שאין דבר חדש בנושא ההודנה וההסכם. המשלחות שהגיעו, עזבו. ישראל מתעקשת במסמך שהגישה על אי נסיגה מרצועת עזה, על אי הפסקת אש, על לא לאפשר לתושבים לחזור לבתיהם במרכז ובצפון הרצועה".

בכיר חמאס טען גם כי נתניהו לכאורה לא מעוניין בסיום המלחמה, כי הוא קשר אותה בגורלו הפוליטי. "האיומים שלו לפלוש לרפיח לא מפחידים אותנו, ואנחנו מוכנים ללמד אותו לקח חדש", הוסיף. בעניין ההצעה האמריקנית שעליה הסכימה ישראל אמר נזאל: "המתווך האמריקני אינו גורם מתווך. לגבי מה שפורסם בתקשורת, אין בו חדש ואין אופק להבנות".

21:49: דובר דאעש קורא לפתוח בהתקפות על התקהלויות המוניות של נוצרים ויהודים במיוחד בארצות הברית.

21:16: הרמטכ"ל האמריקני צ'ארלס ק. בראון אומר כי ישראל לא קיבלה כל נשק שביקשה מאחר והממשל של ביידן לא היה מוכן לספק חלק מהם. "למרות שאנו תומכים בהם ביכולת, הם לא קיבלו את כל מה שביקשו".

20:40: פרסום ראשון ב"ישראל היום": אל מול רוב שרי הקבינט, ראש הממשלה, שר הביטחון וגורמי הביטחון הביעו השר גדי איזנקוט והאלוף במיל' ניצן אלון (מפקד המאמץ המודיעיני בתחום השבויים והנעדרים) תמיכה בפתיחת המסדרון המבתר את הרצועה בין צפון לדרום. לידיעה המלאה

20:23: דובר צה"ל מודיע בהצהרתו הערב כי ראא'ד ת'אבת, ראש מערך הייצור של ארגון הטרור חמאס, שנחשב למספר 10 בארגון, חוסל בשיפא. לידיעה המלאה

ראא'ד ת'אאבת, ראש מערך הייצור של חמאס - חוסל, צילום: דובר צה"ל

19:30: כוחות צה"ל חשפו אתמול בצפון השומרון רכב פלשתיני ובו ארבעה מטעני צינור מוכנים להפעלה. מדובר ברכב שהתקרב אתמול בשעות הבוקר המוקדמות לעבר מחסום צה"לי שנמצא בסמוך לחומש, ועורר את חשדם של החיילים שעמדו במקום. בעקבות החשד, ביצעו החיילים נוהל מעצר חשוד ואף ביצעו ירי באוויר, דבר אשר הוביל לבריחתם של נוסעי הרכב. חבלנים וצוותים שהוזעקו למקום מצאו ארבעה מטענים ברכב, פוצצו אותם, והרכב הוחרם.

שופל צבאי מפנה את הרכב בו אותרו המטענים, צילום: ישיבת חומש

19:27: דיווח ב״פוליטיקו״: ‏בכירי ממשל ביידן מקיימים שיחות ראשוניות לגבי "היום שאחרי" בעזה, כולל אפשרות לממן הצבת כוח בינלאומי או כוח שמירת שלום פלשתיני.

19:16: לפי דיווחים פלשתיניים צה''ל מקיף את יריחו והכפר עוג'ה במסגרת החיפושים אחר המחבל בבקעה. (שחר קליימן)

19:15: בסוריה מדווחים על שני אזרחים פצועים בתקיפה בדמשק. (שחר קליימן)

19:13: כחצי שעה לפני תחילתה: בוטלה ישיבת הקבינט המלחמה. (שירית אביטן כהן)

דיון קבינט המלחמה (ארכיון), צילום: עמוס בן גרשום / לע״מ

19:07: במתכונת פתע - הושלם היום תרגיל לשיפור מוכנות צה"ל ללחימה בזירה הצפונית. מטרת התרגיל היתה חיזוק מוכנות צה"ל לתרחישים שונים בזירה הצפונית. התרגיל הרב-זרועי הובל על ידי אגף המבצעים, וכלל את הפיקודים, הזרועות והאגפים וכן את המטה הכללי. (לילך שובל)

18:52: כוחות צה"ל ממשיכים בניהול מרדף אחר המחבל שביצע את פיגוע הירי במרחב חטיבת הבקעה והעמקים הבוקר; הלילה פעלו כוחות צה"ל, שב"כ, מג"ב ושב"ס למעצר 18 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון.

פעילות כוחות צה"ל, שב"כ, מג"ב ושב"ס למעצר 18 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון, צילום: דובר צה"ל

18:48: פגיעה ישירה בבית ביישוב שלומי בצפון. שריפה פרצה ביער חניתה לאחר השיגורים מלבנון. 

שריפה ביער חניתה לאחר השיגורים מלבנון | השימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

18:41: במהלך המטח האחרון נשמעו אזעקות במושב גורן. חמישה שיגורים זוהו, שניים יורטו בהצלחה. (עידן אבני)

18:19: ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח הפגישה עם בני משפחות החיילים שנחטפו על ידי החמאס: "כפי שהחזרנו עד היום 123 מחטופינו, אני מחויב להחזיר את כולם, כולל כולם. לא אשאיר מאחור אף אחד. אני עוסק בזה יומם ולילה באופן אישי. רק המשך הלחץ הצבאי העוצמתי שהפעלנו ונפעיל הוא זה שהחזיר את חטופינו ויחזיר את כולם".

"בנוסף, אנחנו מחזיקים בנכסים אסטרטגיים של חמאס. זהו מפתח נוסף לשחרור בנינו ובנותינו. כבשנו את צפון הרצועה ואת ח׳אן יונס. ביתרנו את הרצועה, ואנחנו נערכים לכניסה לרפיח". (שירית אביטן כהן)

18:15: סך הכל נורו על שלומי ארבע רקטות. (עידן אבני)

18:14: לוחמי ההגנה האווירית יירטו בהצלחה באמצעות מערכת "יהלום" מטרה אווירית חשודה בשטח לבנון, שעל פי החשד עשתה את דרכה לעבר צפון הארץ. אחד המיירטים ששוגרו התפוצץ מעל שמי הארץ, האירוע מתוחקר. במהלך היום זוהו מספר שיגורים שחצו משטח לבנון למרחבים שונים בצפון הארץ. כוחות צה"ל תקפו את מקורות הירי. (לילך שובל)

18:10: בית הדין הבינלאומי נתן צווי ביניים נוספים נגד ישראל בעניין המלחמה בעזה: ישראל תנקוט את כל הצעדים הנדרשים והיעילים להבטיח, בשיתוף פעולה מלא עם האו"ם, אספקה בלי הפרעה של צורכי חיים בסיסיים וסיוע הומניטרי. כמו כן ישראל תבטיח מייד שצה"ל אינו מפר את זכויות הפלשתינים בעזה לפי האמנה נגד השמדת עם ותגיש דוח. (נטעאל בנדל)

צוות ההגנה הישראלי בבית הדין הבינלאומי בהאג, צילום: איי.אף.פי

18:02: מטח לצפון: אזעקות בכמה יישובים בגליל המערבי. 

17:55: בירי הקודם זוהו שני שיגורים לעבר שלומי שנפלו בשטחים פתוחים. (עידן אבני)

17:54: תוך דקות: אזעקה נוספת בשלומי.

17:49: שוב: אזעקות בשלומי. 

17:38: רשת אל-מיאדין: התקיפה הישראלית פגעה במבנה ריק באזור סייד זיינב ונגרם רק הרס במקום. לידיעה המלאה

17:34: התקיפה בדמשק: על פי דיווחים ערביים, מערכות הנ"מ הופעלו היום כנגד תקיפה ישראלית על "חוות" באזור סייד זייב בדרום דמשק, הנחשב למעוז איראני בבירה הסורית. עוד דווח כי כלי טיס ישראליים שיגרו כמה טילים מכיוון רמת הגולן, ועשן היתמר מאחת החוות. כמו כן צוותי הצלה יצאו לזירת התקיפה. (שחר קליימן)

זירת התקיפה בדמשק, צילום: רשתות ערביות

17:27: הבית הלבן: החזרת השקט לאורך גבול ישראל-לבנון בעדיפות עליונה עבורנו.

17:12: באופוזיציה הסורית מדווחים כי התקיפה באזור דמשק התבצעה ע"י ישראל וכוונה נגד חוות של המיליציות הפרו-איראניות וחיזבאללה. (שחר קליימן)

זירת התקיפה באזור דמשק, צילום: רשתות ערביות

17:04: דיווחים ערביים: תקיפה באזור דמשק. (שחר קליימן)

17:01: כווית הודיעה כי תעביר 2 מיליון דולר לאונר"א עבור שנת 2024. 

16:05: מזכ״ל הג'יהאד האיסלאמי זיאד אל-נחלה נפגש בטהרן עם מנהיג איראן עלי חמינאי.

מזכ"ל הג'יהאד זיאד נחאלה, צילום: אי.פי

15:44: צרפת תקצה 30 מיליון אירו לאונר"א בשנת 2024.

15:40: גורם מדיני: בשעות האחרונות נערכות התייעצויות כיצד להניע מחדש עסקה לשחרור חטופים, וזאת חרף התשובות הבלתי אפשריות שנתן חמאס. הוא סרב להיכנס לפרטים אך אמר כי מחפשים דרכים שיוכלו לקדם עסקה. המצב לדבריו הוא ״שהמגעים לא מתו, אבל גם לא חזרו לחיים״. בתוך כך, ראש הממשלה נתניהו יכנס הערב את קבינט המלחמה, ולאחר מכן את הקבינט המלא, כדי לדון במצב המלחמה ובמצב העסקה.

15:24: סוכנות הידיעות הפלשתינית וואפא מדווחת כי מוחמד מוסטפה הודיע לראש הרשות הפלשתינית אבו מאזן כי הצליח להקים ממשלה. מוסטפה יכהן כרה"מ ושר החוץ של הרשות במסגרת הממשלה החדשה.

15:12: שריפה פרצה בשטח פתוח במרחב יער ביריה כתוצאה מיירוט בשעה האחרונה. שני צוותי כיבוי מתחנת גליל-גולן בפיקודו של רב-רשף דרור בוחניק פועלים בשעה האחרונה בשריפה שפרצה בשטח פתוח במרחב יער ביריה כתוצאה מרסיסי מיירט ששוגר לפני שעה קלה.

השריפה ביער ביריה, צילום: דוברות כיבוי והצלה

14:30: האזעקות בגליל המערבי. ברשויות מדווחים, כרגע לא מכירים על נפילות/שיגורים בשטחנו.

14:04: אזעקות בשלומי והסביבה.

13:45: תושבים מדווחים על יירוט באזור צפת ללא אזעקה. נבדק האם יורט כטב"מ שחדר מלבנון. מעיריית צפת נמסר: "הפיצוץ שנשמע לפני מספר דקות ברחבי העיר מקורו בהפעלת מערכות ההגנה מבסיסים בגזרה. אנו עומדים בקשר רציף עם פיקוד העורף. נדגיש כי ממשיכים בשגרה ואין נכון לרגע זה שינוי בהנחיות". (עידן אבני)

יירוט כטב"מ מעל צפת, צילום: ללא קרדיט

12:55: נשיא המדינה יצחק הרצוג במסר שמנסה להנמיך את הלהבות מול ארה"ב: נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם משלחת חברי וחברות קונגרס אמריקנים מהמפלגה הדמוקרטית, ואמר להם על רקע המשב ביחיסים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן כי "ביידן הוא ידיד גדול של ישראל - והקשר עם ארה"ב הוא חיוני". לדבריו, "לארה"ב אין ידידה גדולה יותר מישראל, ולהיפך. הברית הזו חזקה ואין לה תחליף. אנו חולקים את אותן מטרות: המטרה למיגור הטרור והמטרה בלחימה באימפריית הרשע המובלת מטהרן".

11:54: האירוע שנחשד כפיגוע בבקעה: לפני זמן קצר חשוד הגיע ברכב למעבר הבקעה הסמוך לכפר תייסיר. לאחר שסירב להיבדק על ידי הלוחמים שהיו במקום, פרץ החשוד את המחסום. כוחות צה"ל פתחו במרדף אחריו ועצרו אותו. אין נפגעים לכוחותינו והחשוד הועבר להמשך טיפול כוחות הביטחון.

11:33: פעילי אם תרצו ובני נוער רבים הגיעו לפנות בוקר לכרם שלום כדי לעצור את הסיוע לחמאס. לפני כשעה הועלו חלק מבני הנוער לטיולית לקראת מעצר. רובם שוחררו בנתיבות וארבעה מהם עוכבו לחקירה. מתן גרפי, רכז משימות באם תרצו: "סיוע לעזה = סיוע לחמאס. חייבים לעצור את זה!". לידיעה המלאה

פעילי אם תרצו ובני נוער מתעמתים עם חיילים בכרם שלום // אם תרצו

11:23: הדיווח על אירוע נוסף: הוסר החשש לפח"ע במחסום בבקעת הירדן.

10:46: כוחות משטרה גדולים נערכו גם היום לאכוף את צו השטח הצבאי הסגור ולמנוע כניסת אזרחים למעבר כרם שלום וניצנה. ובתוך כך, לאפשר את מעבר הסיוע ההומניטרי. במהלך ההיערכות הגיעו הלילה כ-60 מפגינים למתחם מעבר כרם שלום, ולאחר שסירבו להתפנות ולא נענו להוראות השוטרים, תוך שהם מבעירים מדורות במקום, הם פונו משם על גבי טיולית והורחקו מהמעבר. (איליה יגורוב) 

מפגינים במעבר כרם שלום, צילום: דוברות המשטרה

10:00: אזעקות בגליל המערבי. 

שיגורים ויירוטים בגליל המערבי

09:40: צה"ל: כוחות צה״ל ושב״כ ממשיכים בלחימה ממוקדת בבבית החולים שיפא. הכוחות נלחמים תוך הימנעות מפגיעה באזרחים, חולים, צוותים רפואיים וציוד רפואי. מתחילת הפעילות במרחב שיפאא ועד כה חוסלו במרחב בית החולים כ-200 מחבלים. ביממה האחרונה מחבלים יצאו ממרחב המיון בבית החולים שיפאא׳ ופתחו בירי לעבר הכוחות שפעלו במרחב. במהלך הפעילות הכוחות פינו חוסים, חולים וצוותים רפואיים למתחמים רפואיים חלופיים שצה״ל צייד והקים על מנת לאפשר המשך טיפול רפואי ראוי.

פעילות צה"ל בשיפא, צילום: דובר צה"ל

09:30: דיווחים פלשתיניים על עשרות תקיפות באזור מתחם שיפא בעיר עזה. (שחר קליימן)

09:30: פיקוד מרכז של הצבא האמריקני הודיע כי במהלך הלילה הוא השמיד ארבעה כלי טיס לא מאויישים ששיגרו החות'ים לעבר ספינות בים האדום. 

08:00: משרד הביטחון, דוברות רשות המסים ודובר צה״ל: המענקים בגין נזק עקיף לעצמאיים ששירתו במילואים בצו 8 יוארכו בחצי שנה נוספת. (לילך שובל)

08:00: אזעקות נוספות בגליל המערבי.

08:00: הפיגוע בבקעת הירדן: שלושה ישראלים נפצעו הבוקר (חמישי) מירי שנפתח לעברם סמוך לכביש 90. אחד הרכבים הינו רכב הסעות לתלמידים. גבר בן 30 נפצע באורח בינוני, הוא פונה לביה"ח הדסה הר הצופים כשהוא סובל מפצעי ירי בגפיים. בן 21 ובן 13 נפצעו קל. לידיעה המלאה

07:15: דיווח ראשוני: ירי לעבר אוטובוס תלמידים בבקעת הירדן, פצוע קל. פצוע קל במקום. (חנן גרינווד)

06:57: אזעקות בגליל המערבי. 

04:30: לאורך הלילה דיווחו הפלשתינים על פעילות ערה של כוחות הביטחון הישראלים באזורים רבים ביו"ש. עימותים אלימים נרשמו בג'נין ובמוקדים נוספים.

התקיפות סביב בי"ח שיפא בעזה ממשיכות (ארכיון) // רשתות ערביות

02:07: הפלשתינים מדווחים על תקיפות מטוסי חיל האוויר בעיר ג'בליה שברצועה ובשכונת רימל במרכז העיר עזה.

01:26: הפלשתינים מדווחים כי מטוסים של צה"ל מפציצים מטרות באזור חאן יונס.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר